Gyakori kérdések


Sportpszichológia

1. Mivel foglalkozik a sportpszichológia

A sportpszichológia a sportolók mentális állapotának felmérésével és optimalizálásával foglalkozik. Kezdetben a sportoló személyiségének megismerése történik különböző sportpszichológiai tesztekkel, módszerekkel és beszélgetéssel. Ez általában 1-3 alkalom. Ezután kezdjük el a sportpszichológiai tanácsadást, egy rövidebb vagy hosszabb folyamat keretében. Ezt személyre szabott beszélgetések alkotják, mely során a sportolók elsajátítják a számukra legmegfelelőbb mentális technikákat és módszereket a teljesítményfokozás érdekében, valamint segítségnyújtást kapnak egyéb problémáik kezelésében is. Megismerjük a sportoló személyiségét, erősségeit, fejlesztendő területeit (hiányosságait), mentális képességeit, eredményességét, motivációs hátterét. A megfelelő bizalmi légkör kialakítása után, a sportoló személyiségének feltérképezése által, feltárjuk az esetleges problémák okait, tudatosítjuk és közösen dolgozunk a sportoló mentális állapotának megerősítésében és fejlesztésében. Szükség esetén konzultálunk a szülővel, edzővel a sportoló érdekében.

2. Miben tud segíteni a sportpszichológus

Az edzők fizikailag edzik a sportolókat, a sportpszichológus pedig a lelküket „edzi”, egyfajta „mentális edző” szerepét tölti be. Ha pl. elképzelünk két úszót, akik ugyanolyan tehetségesek és ugyanúgy felkészültek, az fog győzni közülük, aki fejben jobban ott van. Fejben pedig az van jobban „ott”, aki jól viseli a versenyhelyzetet, tudja kezelni a kudarcot és a sikert, képes fókuszálni a gondolatait, ki tudja zárni a külvilágot. Hiába vagyunk csúcsformában fizikailag, ha verseny közben érzelmileg labilissá válunk, csökken az önbizalmunk, a normális szintnél magasabbá válik az izgalmi szintünk, szorongunk vagy kihagy a figyelmünk. Ez a mozgásunk szétesését, a fókuszáltságunk csökkenését és a helyzet feletti kontroll elvesztését eredményezheti, ami által már nem tudjuk kihozni magunkból a legtöbbet. Tipikus jelenség, amikor edzésen jobban teljesít valaki, mint versenyen hasonló okok miatt. Ennek az elkerülésében segíthet a sportpszichológus különböző technikák és módszerek alkalmazásával.

Aki magabiztos, az rendben van magával és a világgal. Ismeri és elfogadja magát kívül-belül. Tudja, mire képes, és adott helyzetben ki is tudja hozni magából a legtöbbet. A sporteredmények kíméletlenül megmutatják a különbséget önbizalom és önbizalomhiány között.

A sportpszichológusnak fontos szerepe van a sérülések feldolgozásában és a rehabilitáció alatti támasznyújtásban, valamint az események feldolgozásában is.

A sportpszichológust titoktartás kötelezi, csak a sportoló beleegyezésével adhat ki bármilyen információt az ülések tartalmáról.

3. Mire jók a különböző technikák

Különböző sportpszichológiai, mentális és kognitív technikák állnak rendelkezésre, amivel többek között megtanulhatjuk a versenyhelyzetből adódó szorongás és stressz kezelését, az önbizalom erősítését, a koncentráció és a kommunikációs készségek fejlesztését, sérülések alatti és felépülés utáni mentális blokkok, szorongások oldását. A különböző önszabályozó technikák elsajátítása egy tanulási folyamat, mely a szakember segítségével történik. Miután a személy gyakorolta és beépítette ezeket, önállóan rendszeresen alkalmazni tudja mind az edzések, mind a versenyek során. A sportolókon általában nagy a belső, illetve külső nyomás, a felkészülési szakaszok és az éles helyzetek magukkal hozzák a stresszhelyzeteket, így fontos hogy megfelelő megküzdési stratégiákkal rendelkezzenek stresszhelyzetben is. Ezáltal fokozható a teljesítmény és csökkenthető a negatív hatás pl. sérülés. A relaxációs módszerek, légzés gyakorlatok segíthetnek ezeknek a helyzeteknek a megoldásában, a test vegetatív működésének (pl. légzésszám, pulzus) optimális beállításában (pl. nyugtatás, aktivizálás). A mentális tréning lehetővé teszi a teljesítmény fokozását, hibás mozdulatok kijavítását, új mozgások hatékonyabb tanulását, technikák elmélyítését, stratégiai elemek gyakorlását, optimális versenyállapot elérését és más egyéb mentális készség fejlesztését. Ezen kívül a többi mentális, kognitív módszerek elsajátítása is segít a negatív gondolatok gátlásában, átalakításában és a csúcsteljesítményhez szükséges optimális mentális állapot elérésében.

4. Hány alkalom szükséges

A sportpszichológiai alkalmak száma függ az adott személy megkeresésének okaitól, illetve a probléma jellegétől. A mentális fejlődés egy hosszabb-rövidebb folyamat, amely 2-3 üléstől hosszabb távig is elnyúlhat, ez mindenkinél egyéni, egy-két hónaptól több hónapig is eltarthat, amíg a sportolónál megfigyelhető a változás.

Pszichológiai tanácsadás

1. Mi a pszichológiai tanácsadás

A mai felgyorsult világban szinte mindenkinek szüksége lehet arra, hogy egy kicsit megálljon, befelé figyeljen és csak saját magával foglalkozzon. Nagyon sok stresszhelyzet éri az embert, így előfordulhat, hogy a személy elakad az életvezetésében, párkapcsolatában, munkahelyén vagy életének egyéb területein. A pszichológus egy olyan segítség tud lenni kliense életének útján, aki kérdéseivel új lehetőségekre világít rá, segít elmélyülni önmaga megértésében, módszereket tanít a problémák kezelésében, egy darabig fogja a kezét, kíséri az úton, hogy megtanuljon stabilan és határozottan tovább haladni a céljai felé.

2. Miben tud segíteni a pszichológus

Nagyon fontos, hogy a pszichológus sosem konkrét megoldásokkal látja el kliensét, nem dönt helyette, hanem segít a kérdéseivel, módszereivel megláttatni saját magával, miket is tud tenni egy adott helyzetben. Így a döntést mindig a személy hozza meg, a probléma megoldására, egyedül jön rá, és pont ez a folyamat erősíti meg a személyiségét, stabilizálja az önértékelését. Különböző pszichológiai, mentális és kognitív technikák állnak rendelkezésre, amivel többek között megtanulhatjuk az életünkben adódó szorongás és stressz kezelését, az önbizalom erősítését, a koncentráció és a kommunikációs készségek fejlesztését, konfliktusok kezelését. A különböző önszabályozó technikák elsajátítása itt is egy tanulási folyamat, amely a szakember segítségével történik. Miután a személy gyakorolta és beépítette ezeket, önállóan is alkalmazni tudja a hétköznapokban.

3. Miért fordulunk pszichológushoz

Több oka lehet a pszichológus felkeresésének. Leggyakrabban a személy külső környezetével kapcsolatos problémák állnak a háttérben, úgy mint életvezetési, családi, párkapcsolati, munkahelyi gondok, de saját személyiségük mélyebb megértése (önismeret) és fejlesztése okán is felkereshetik a szakembert. Ez is egyén függő, kinek mi a belső motivációja.

4. Hány alkalom szükséges

A pszichológiai tanácsadás alkalmainak száma minden esetben az adott személy megkeresésének okaitól, illetve a probléma jellegétől függ. A mentális fejlődés egy hosszabb-rövidebb folyamat, amely 2-3 üléstől hosszabb távig is elnyúlhat, ez mindenkinél egyéni, egy-két hónaptól több hónapig is eltarthat, amíg megfigyelhető a változás.

Neurofeedback

1. Mi a Neurofeedback

A neurofeedback (más néven EEG Biofeedback) egy olyan hatékony, pozitív tanulási módszer, mely az agy hullámainak befolyásolásán keresztül zajlik. Az idegi aktivitás megfigyelésén alapszik, mely során visszajelzést kapunk arról, agyunk, hogyan működik. Ezáltal megtaníthatjuk az agyat a hatékony, helyes működésre, valamint megtanuljuk a különböző testi folyamatinkat megfelelően szabályozni.

A tréningek által az agyhullámaink mintázatának módosítása, beállítása történik, azaz a megfelelő szintre emeljük vagy csökkentjük őket a neurofeedback segítségével. Az agyhullámok mintázatának megváltozásával a mentális állapot is együtt változik. A folyamat során csökkenhet az adott lelki és/vagy idegrendszeri probléma. Megtanulunk ellazulni is.

A módszert neurofeedback terapeuta végzi, aki az agyhullámokat számítógép segítségével vizsgálja, mely során a normálistól eltérő hullámokat felismeri és meghatározza, mely területeken szükséges adott hullámokat erősíteni, másokat elnyomni. Az agy elektromos tevékenységét szenzorokkal mérjük, melyet a fejbőrre teszünk. Az agy aktivitása a számítógép képernyőjén jelenik meg. A szakember figyeli a hullámok mintázatát, eloszlását, amplitúdóját, ezalatt a vizsgált személy általában valamilyen animációt, mesét, filmet vagy játékot néz. Eközben az EEG hullámok operáns kondicionálása történik, vagyis bizonyos hullámokat jutalmazunk, melyek ezáltal gyakrabban előfordulnak, ezzel szemben a nem jutalmazott hullámok számának gyakorisága csökkeni fog. Az agy gyorsan, és öntudatlanul tanulja meg, melyik tevékenységét követi jutalom, így működése átalakul, stabilizálódik és újraszerveződik. A neurofeedback során a személy képes lesz agyműködését befolyásolni. Az idegrendszert ezáltal tréningezzük, melynek segítségével megtanulja a helyes, egészséges működést.

A neurofeedback teljesen non-invazív eljárás, vagyis nem vezetünk semmilyen áramot az agyba, továbbá nem is ingereljük semmivel. Gyógyszerek nélkül, barátságos légkörben, titoktartás mellett végezzük.

2. Mi történik a kezeléseken

Az első alkalommal feltáró, ismerkedő beszélgetés történik, majd ezt követi az agyhullámok elektromos jeleinek bemérése EEG-vel (elektroenkefalogram).

A tréningek során a személy a számítógép képernyőjét nézi, melynél egy mesét, filmet, DVD-t, animációt vagy valamilyen játékot alkalmazunk. A kliens a látottakat az agyhullámaival nem tudatosan „irányítja”, melyet a terapeuta folyamatosan analizál és figyel. A nem kívánatos hullámok gyengülnek, ugyanis ez esetben romlik a kép minősége, sistereg a hang, így az agy magától arra törekszik, hogy ezeket elkerülje. A jó hullámok azonban erősödnek, mivel ha jól dolgozik a személy, akkor zavaró hang és képi jelek nélkül tudja élvezni a képernyőn vetített kisfilmeket, animációkat, játékokat, így megtanulja az agyhullámok mintázatának megváltoztatását. Az állandó visszajelzések jelentik a gyakorlást, ami által az agy harmonikusabb, hatékonyabb működést képes elérni.

3. Mik a fő alkalmazott területek

  • figyelem fejlesztése
  • impulzuskontroll kialakítása
  • teljesítményfokozás

4. Hány alkalom szükséges

Az első alkalom ideje 50 perc. Utána javasolt a heti két kezelés, mely általában 30-40 perc. A módszer 25 alkalom után hoz a környezet számára is érzékelhető változást. Ezt követően már csak egy-egy emlékeztető kezelés ajánlott esetleg havonta egyszer. A tanulási folyamat eredményeképpen képessé válik a személy a kívánt új mintázat fenntartására önszabályozása által.